6 powodów, dla których dziecko powinno jeść warzywa i owoce

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) rekomenduje jedzenie 5 porcji owoców i warzyw dziennie. Dotycz to zarówno osób dorosłych, jak i dzieci od 2 roku życia.
Każda mama wie, że w praktyce często bardzo ciężko namówić malucha do zjedzenia warzyw, z owocami zwykle bywa łatwiej. Starajmy się przemycić je w posiłkach w postaci kolorowych i smacznych musów, soków, ładnie udekorowanych kanapek lub apetycznych zapiekanek. Zadbajmy o, to by warzywa, które podajemy dziecku, nie były jałowe, a maluch chętniej je zje. Nie bójmy się przypraw, nawet małe dziecko może jadać aromatyczne zioła.

Sprawdź, dlaczego owoce i warzywa są tak ważne w diecie dziecka.

1. Wzmacniają odporność.

Dzięki zawartości witamin, minerałów, silnych antyoksydantów oraz substancji przeciwzapalnych i o działaniu antybiotycznym warzywa i owoce w sposób naturalny wzmacniają niedojrzały jeszcze układ odpornościowy dziecka. Dowiedziono, że maluchy, które jadają je regularnie, są odporniejsze na infekcje wirusowe i bakteryjne.

2. Są dobre dla zębów.

Chrupanie surowych owoców i warzyw przyczynia się do prawidłowego rozwoju zgryzu u dziecka oraz naturalnie wzmacnia zęby i dziąsła.

3. Regulują trawienie.

Jarzyny bogate w błonnik regulują pracę układu pokarmowego dziecka. Pomagają zapobiegać kolkom, zaparciom oraz wspomagają usuwanie toksyn z organizmu.

4. Pomagają zachować prawidłową masę ciała.

Świeże warzywa i owoce to produkty bogate w naturalne substancje aktywne sprzyjające zdrowiu, a przy tym w większości niskokaloryczne. Maluch może się nimi zajadać do woli. Włączenie ich odpowiedniej ilości do codziennej diety, jest istotnym czynnikiem ograniczającym ryzyko otyłości, która niestety coraz częściej dotyka również małe dzieci.

5. Chronią przed wieloma groźnymi chorobami.

Witaminy, minerały, antyutleniacze i inne substancje aktywne zawarte w warzywach i owocach chronią przed chorobami kładu krążenia, nowotworami, przewlekłymi stanami zapalnymi w organizmie oraz znacznie zmniejszają ryzyko rozwoju astmy i alergii.

6. Zapobiegają anemii.

Anemia to stosunkowo częsty problem u dzieci. Mitem jest, że walczyć z nią pomaga jedynie jedzenie bogatego w żelazo mięsa. Równie ważne jest codzienne spożywanie dużych ilości świeżych owoców i warzyw, które nie tylko zawierają żelazo (zielone warzywa liściaste, brokuły, awokado, fasolka), ale również niezbędną w procesie przyswajania żelaza przez organizm witaminę C (papryka, porzeczki, jabłka, pomidory).

Jeśli dziecko niechętnie jada warzywa, nie zmuszaj go, tylko wypróbuj różne sposoby ich podania. Czasami wystarczy zmienić surową jarzynę na gotowaną lub odwrotnie, a nawet pokroić na przykład pomidora czy ogórka w inny sposób, aby wydawał się dziecku bardziej atrakcyjny. Warto też od najmłodszych lat angażować dziecko we wspólne przyrządzanie posiłków. Bardzo ważne jest też, aby dziecko mogło samodzielnie dokonywać wyboru, dlatego zawsze przygotowuj na obiad kilka różnych warzyw przykładowo brokuł, marchewki, fasolkę i pozwól maluchowi wybrać to, na co danego dnia ma akurat ochotę.

Be the first to comment on "6 powodów, dla których dziecko powinno jeść warzywa i owoce"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*